Handel detaliczny na terenie całego kraju wymaga od osób zarządzających nim dużego zaangażowania, ale i odpowiedniej kontroli.

Okazuje się, że jedynie przez odpowiednie badania marketingowe można sprawić, by handel był efektywny, a klienci - jak najbardziej zadowoleni. Przeprowadzone w późniejszym terminie badania satysfakcji klientów zweryfikują skuteczność podjętych działań marketingowych i pozwolą na określenie dalszych ścieżek zmierzających do poprawienia standardów obsługi.

W związku z tym, iż ciężko jest zapanować nad ogólnopolskim handlem często korzysta się z usług, jakie oferuje tzw. tajemniczy klient. Ogólnie rzecz biorąc nazywa się je mystery shoppingiem. Na czym takie usługi polegają? Otóż najęty przez właściciela sieci handlowej mystery shopper pełni rolę z pozoru zwyczajnego klienta - odwiedza wybrane sklepy właściciela dokonując zwyczajnych zakupów. Później przekazuje swój raport zleceniodawcy. Samo przygotowanie tego typu badań marketingowych wymaga od właściciela właściwych przygotowań. Przede wszystkim należy powiadomić wszystkich pracowników (czyli tak zwanych podwykonawców) o fakcie, iż będą mogli być ich częścią.

Dobrym rozwiązaniem byłoby również połączenie tego z systemem motywacyjnym - w nim od opinii tajnego klienta zależałyby premie pracownicze. Oczywiście ważnym elementem przygotowań jest wybranie odpowiedniego mystery shoppera - powinna być to osoba wykwalifikowana, potrafiąca zwracać uwagę na elementy mające zostać poddane badaniu. Po tego rodzaju przygotowaniach można już przystąpić do realizacji badań.

Fotorelacja

marketing

promocja

pr

badania